Hvordan vender man en skidt udvikling?

Carlsberg Museum – ikke et dårligt sted at tilbringe en søndag til frokost.

Ølsalget er faldende. Det er sådan set ikke noget nyt. Det har det været i over 40 år. Det er primært faldende fordi vinen har overtaget en stor andel af det vi stiller på bordet.
Mange af os VED jo, at øl er bedre end vin;-)
Det er lettere at parre øl og mad, så englene synger, Øl er meget mere diverst end vin. Øllet er mere komplekst – det er videnskabeligt bevist, at der er flere smagsnuancer i øl end vin.
Men alt det er jo ligegyldigt, hvis langt de fleste vælger vinen til hyggen og vinen til maden.

Men hvordan kommer øllet så tilbage på bordet?
Hvordan kommer øllet tilbage som ledsager til maden? Sådan som det jo har været i hundreder af år.

Det er der selvfølgelig mange svar på. Ulkløbben har jo som en del af formålet i vedtægterne §2, stk. 4.:
“At udbrede kendskabet til kvalitetsøl uden for foreningen gennem højlydt praleri…”
Andre medvirker til at vende det vigende ølsalg ved at fremstille forrygende god øl. Og bemærk, at den sektion af ølmarkedet, der hedder specialøl IKKE er aftagende. Tværtimod.

Carlsberg? Hvad gør Carlsberg? En af de største spillere i vores del af verden.
Ja, de gør jo faktisk en del. Hvor meget, der lykkes, ved jeg ikke.
Men gennem den seneste tid har Carlsberg lagt et stort stykke arbejde på en anden front end tidligere.
De er gået i samarbejde med Hotel- og Restaurantskolen om at uddanne tjenere og kokke i Øl. Øl sammen med mad, mad med øl som ingrediens, Ølcocktails, hvordan behandler man øl, mm.
En stor satsning, som jo ikke rigtigt kan lade sig gøre at udfolde for de små bryggerier. Der skal en stor spiller til for at kunne afsætte den tid og ekspertise, det kræver. Det hedder ansvar!

Den handler selvfølgelig om at erobre markedsandele tilbage, men det handler også om passionen.
Den fornemmelse får man med det samme, når man taler med Bjarke Bundgaard, Specialkonsulent fra Carlsberg.

På billedet ses Bjarke Bundgaard med en Albertos (som han ikke bryder sig om), mens Chair Manager har en Bitter Margarita i hånden.

Bjarke har været med i det store arbejde med Hotel- og Restaurantskolen. Netop ansvar taler Bjarke gerne om. Det ansvar Carlsberg har for at vende en skidt udvikling. Og passionen er man ikke i tvivl.
Vi (Morten og jeg) taler med Bjarke på Carlsberg Museum til præsentationen af den bog, der er resultatet af det nye samarbejde med skolen. Vi har ølcocktails i glasset og tapas i hånden og de smager forrygende.

Her er det tapas – muslinger tilberedt med øl.

Når Carlsberg indgår i et samarbejde med Hotel- og Restaurantskolen om at uddanne de næste tjenere og kokke til at have kendskab til øl i mad og mad til øl, så begynder jeg også at tro på, at Carlsberg tager ansvar.

Bjarke Bundgaard fortæller, at når han siger til eleverne, at der findes et næsten uopdyrket marked derude. Et marked, der handler om øl og mad i sammenhæng, så kan han se, at der tændes et lys i nogen af eleverne.
Det er det lys, det handler om. Kan det skaffe os bare fem restauranter, der dyrker øl og mad, så er Carlsbergs tiltag lykkedes. Langt mere end de er lykkedes med tiltag som f.eks. Brewmasters Collection mm.

– og lyset ser vi denne eftermiddag på Carlsberg hos mange af eleverne.

Fantastiske kreationer. Stor omhyggelighed og indleven.

Vi er her egentlig til en præsentation af en ny bog udgivet af Hotel- og Restaurantskolen.
Humlen af Gastronomi 2
.
Men det er slet ikke bogen, der fylder. Det er de mange retter med øl og øllet til, der er resultatet af Carlsbergs samarbejde med skolen.
Og det vi får serveret er jo kun smagsprøver. Smagsprøver på noget, der forhåbentlig dukker op, når eleverne er klar til selv at sætte dagsordenen på restauranter og barer. Det tegner godt for en fremtid med mad og øl i sammenhæng. Ulkløbben glæder sigsmiley